Importanța implicării părinților în terapia logopedică

” Meseria de părinte este cea mai grea, dar și cea mai frumoasă!”

Poate unora ni se pare ceva imposibil: cum poate fi ceva greu, dar și frumos în același timp? Mulți dintre noi am spune că nu e posibil, dar dacă întrebăm  orice părinte vom găsi un strop de adevăr. Să fii părinte nu e ușor, uneori e o adevărată provocare. Ba mai mult majoritatea dintre ei  avertizează că problemele și grijile cresc direct proporțional cu vârsta copiilor, lucru pe care nimeni nu îl pune la îndoială. Dar haideți sa vedem și partea plină a paharului! Odată cu creșterea și dezvoltarea copilului vor apărea și satisfacțiile ! Câtă bucurie nu simte o femeie cand primul cuvânt al copilului este “ Mama “! Și cât de mult este așteptat acest cuvânt, fiecare vocală , silabă spusă de copil fiind răsplătită cu zâmbete și îmbrățișări. Putem enumera o multitudine de exemple ale satisfacției părinților față de copii. Aceasta ar putea fi o temă de gândire pentru toți părinții care citesc acest articol. Încercați să căutați în trecut astfel de momente !

Paulo Coelho spune :

” un copil poate să învețe un adult, trei lucruri : cum să fie mulțumit fără motiv, cum să nu stea locului niciodată și cum să ceară cu insistență ceea ce își dorește.”

La rândul nostru avem datoria de părinți să îi învățăm pe copii cum să relaționeze cu cei din jur și să respecte anumite norme sociale. Dar pentru a putea relaționa avem nevoie să comunicăm, fie că suntem adulți sau copii. Comunicarea are un rol esențial în dezvoltarea armonioasă a personalitătii individului.11143678_1059533537407885_8237972777082862166_n

Un rol important în dezvoltarea limbajului copiilor îl au părinții, aceștia fiind un model de comportament pentru ei. Putem considera familia ca fiind prima școală in dezvoltarea copilului. In practica logopedică o relevanță deosebită in evaluare o au informațiile obținute de la părinți, pentru că ei își cunosc cel mai bine copilul și iși petrec cel mai mult timp cu el. Rolul părinților nu se rezumă doar la oferirea de informații, ci și la continuarea acasă a exercițiilor terapeutice.

În cadrul serviciilor ambulatorii realizate în  proiectul “Mai aproape de copii și părinți, mai bine pentru ei – servicii ambulatorii de suport și consiliere“, am incurajat participarea părinților la orele de terapie, cât și continuarea de către părinți acasă a activităților logopedice. Aceștia au înteles că sunt co-participanți în acest proces. Timpul petrecut de logoped, cu copilul, este mult mai mic, comparativ cu timpul pe care acesta îl petrece cu părinții. De asemenea, procesul de recuperare este unul destul de îndelungat, progresele observându-se dupa câteva săptămâni, uneori chiar luni de la debutul terapiei, fiecare copil având un ritm propriu de asimilare. Sunt copii care aplică cele învățate doar în timpul desfășurării ședințelor de terapie,  iar în situațiile de viață cotidiene, să vorbească la fel de defectuos ca înainte. Un atuu în acest sens poate fi considerat mediul familial  în care s-au realizat ședințele de terapie și anume, în cadrul grădiniței sau al școlii, transferul celor învățate in timpul orelor de terapie fiind mult mai usor de realizat și în viața de zi cu zi.

8

Din experiența de lucru am sesizat că cele mai des utilizate întrebări ale părinților sunt:

  • În cât timp se corectează un sunet ?

Nu putem vorbi despre o perioadă de timp bine stabilită pentru corectarea unui sunet. Sunt mai mulți factori care influențează reușita în terapia logopedică și anume: vârsta copilului – cu cât terapia este începută mai devreme, cu atât șansele de recuperare sunt mai mari; gradul de implicare , atât al copilului cât și al părinților; nivelul de dezvoltare al auzului fonematic; mobilitatea aparatului fonoarticulator și, nu în ultimul rând, tipul de sunet afectat. De exemplu, sunetul “ r” este sunetul care se obține cel mai greu.

  • Care este vârsta cea mai potrivită pentru începerea terapiei ?

Până la vârsta de 4-5 ani limbajul copilului ar trebui să fie deja format. În cazul în care copilul omite sunete sau le deformează, vârsta de 4-5 ani este cea mai potrivită pentru începerea terapiei. Atunci când copilul vorbește puțin sau deloc sau are probleme medicale care influențează negativ dezvoltarea limbajului (autism, sindrom Down, deficiențe auditive) se recomandă începerea terapiei mai devreme de vârsta menționată mai sus.

Sfaturi pentru părinți :

  • Repetați acasă cu copilul exercițiile recomandate de logoped cel puțin 10- 15 minute în fiecare zi. Așa cum spune și zicala : “ Repetiția este mama învățării “. Acest lucru ajută la sedimentarea celor învățate, cât și la aplicarea lor în activitățile zilnice.
  • Atitudinea părintelui trebuie să fie una calmă, plină de întelegere, dar și fermă în același timp. Esta important să nu considerați ca și un eșec personal dificultățile întâmpinate de copil. Frustrarea pe care dumneavoastră o simțiți se va transfera copilului, având drept repercursiuni scăderea încrederii în sine și refuzul de a vorbi.

Dragi părinți, nu uitați că voi sunteți principalii eroi ! Noi specialiștii suntem căpitanii vasului aflat  pe ape învolburate , dar fără ajutorul echipajului nu vom reuși să ajungem la destinația dorită .

 

Oana Curelaru

Psihopedagog

 

2 comentarii la “Importanța implicării părinților în terapia logopedică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sixteen − 1 =