Efectul Pygmalion sau efectul Rosenthal, după numele cercetătorului care l-a descoperit se referă la faptul că aşteptările proprii sau ale celorlalţi pot influenţa realitatea.
Efectul Pygmalion este o tehnică frecvent folosită ȋn sistemele de educaţie. De exemplu profesorul primeşte informaţii conform cărora unii elevi au abilităţi deosebite, atunci acesta ȋşi va crea aşteptări mai mari de la ei decât de la ceilalţi şi ȋi va trata diferit. Astfel elevii se vor conforma aşteptărilor profesorului şi vor obţine performanţele dorite de el.
Acest efect are relevanţă atât pentru profesori cât şi pentru părinţi. Convingerile acestora vor crea premisele unei performanţe sau ale unui eşec. Se va crea un cerc vicios din care copii, fie că sunt la şcoală sau fie că sunt acasă, vor ieşi ȋnvingători sau ȋnvinşi. De aceea trebuie acordată o atenţie deosebită efectului pentru că poate avea şi consecinţe negative asupra dezvoltării emoţionale a copilului. Este foarte important ca profesorul sau părinţii să ȋşi cunoască bine elevul/copilul şi să ştie dacă are o tulburare de ȋnvăţare sau de dezvoltare. Dacă copilul este diagnosticat cu o afecţiune, condiţia medicală nu ȋi va permite mai mult decât nivelul cognitiv pe care ȋl are şi aşteptările proiectate asupra acestuia vor avea un revers ȋn sens negativ şi acesta va simţi o presiune şi un stres mai mare.
Exemplu ȋn sens negativ:
Profesoara: „Ionuţ ţi-ai făcut tema la matematică?”
Ionuţ: „Doamna profesoară exerciţiile acestea sunt foarte grele şi nu le ȋnţeleg.”
Profesoara: „Mi-am dat seama că nu vei rezolva tema de când am predat lecţia, exerciţiile sunt foarte simple, nu ai cum să nu le faci.”
O astfel de situaţie se poate repeta, Ionuţ este descurajat și până la urmă va crede că într-adevăr nu poate face aceste exerciții.
Ce poţi face pentru a combate impactul negativ al efectului Pygmalion? Ȋncurajează-ţi copilul, spune-i mereu că ai ȋncredere ȋn el şi laudă-l pentru rezultatele sale, chiar dacă nu sunt foarte mari oricum lui i se vor părea imense, oferă-i recompensă să ȋl stimulezi şi să ȋşi dorească să mai realizeze şi altceva, dar nu pune o povară pe umerii copilului, foloseşte un ton neutru şi nu ȋl manipula. Dragi părinţi, pentru aceasta este foarte important să vă cunoașteți copilul şi să crezi şi tu ȋn ceea ce ȋi spui.
Efectul Pygmalion este ȋntâlnit şi ȋn alte contexte, nu doar la şcoală, pentru că fenomenul ne demonstrează că dacă aşteptările faţă de un om sunt mai mari, acesta va obţine o performanţă mai mare. Voluntar sau involuntar acordăm etichete tuturor oamenilor din viaţa noastră fapt ce le va influenţa evoluţia şi dezvoltarea abilităţilor.
Exemplu:
Să spunem că mergi cu grupul de prieteni la o petrecere. Pe drum ȋi vei spune prietenei tale că sigur va dansa ȋngrozitor pentru că ai văzut-o de mai multe ori ȋn această situaţie şi că va fi o minune dacă va reuşi să danseze frumos.
Ȋn ȋncercarea de a demonstra că prietena sa se înşeală, fata va face tot posibilul să ţină ritmul şi să se mişte frumos. Ȋnsă, poate, din cauza emoţiilor nu îi vor ieși mişcările. Sau poate va reuşi, dar prietenei sale nu ȋi place cum se mişcă, fiind deja convinsă de acest fapt. Atunci aşteptările sunt confirmate iar prietena ȋi transmite că nu a dansat frumos şi mai bine nu mai dansează la petreceri pentru că se face de râs. A doua oară când vor merge la o petrecere se va ȋntâmpla la fel şi va dansa mai rău. Ȋntr-o scurtă perioadă de timp va dansa ȋngrozitor şi ȋi va da dreptate prietenei sale.
Dar ce s-ar ȋntâmpla dacă ea ar fi convinsă că dansează minunat? Atunci data viitoare, cu siguranţă, va dansa minunat şi mai bine pentru că va şti ce să facă. Acesta este efectul Pygmalion.
Există o varietate de aplicaţii ale efectului Pygmalion, multe dintre ele ȋn sistemul de ȋnvăţământ, de aceea tot ceea ce trebuie să faci este să renunţi la etichetele negative pe care le pui oamenilor şi să le ȋnlocuieşti cu unele pozitive şi cel mai important este să crezi ȋn ceea ce ȋi spui copilului tău pentru că tu ȋl ajuţi să devină omul de mâine.
Psiholog,
Mirela Manea